Topik: Beza Wanita Dulu dan Kini Pada Tuala Wanita

dari portal komuniti muslimah HANAN.COM.MY

http://www.hanan.com.my/viewtopic.php?forum=13&topic=4463

----------------------------------------------------------------------------------

Posting pada: 23-10-10 09:10

Nak kongsi satu artikel berkenaan wanita:

Maafkan aku jika tajuk ini agak menyentuh sensiviti kenjantinaan. Lama sudah aku ingin mengeluarkan pandangan yang tersimpan dalam benak sanubari ini tetapi masa sering mencemburui aku dan saat ini. Aku meluangkan masa sebentar untuk mengarang. Mengapa aku katakan beza wanita dulu dan kini adalah pada tuala wanita? Kerana, semakin berkembangnya kemajuan dalam dunia ini, maka semakin advance seorang wanita memakaikan sesuatu pada badan mereka tanpa memikirkan kesan jangka masa panjangnya khususnya berkenaan tuala wanita yang menjadi sesuatu yang wajib di saat berdepan dengan period.

Jika kita kembali kepada zaman dahulu, ibu-ibu kita, semasa masih muda, nenek dan moyang wanita kita tidak kenal akan tuala wanita yang semakin rancak di pasaran kerana mereka hanyalah memakai tuala "good morning", tuala mandi yang dikoyak kecil dan kain batik sebagai alas. Aku yang mengetahui fakta agung ini pada mulanya juga tergelak kerana agak mustahil untuk berbuat begitu. Tetapi setelah aku menekuni akan hikmah di sebalik sesuatu itu, lihatlah ibu-ibu kita, nenek dan keturunan di atas sana, mereka terhindar daripada penyakit berbahaya kerana tidak memakai bahan kimia ketika datang bulan dan mereka melahirkan ramai zuriat buat penyambung ummat di atas muka ini!

Mungkin sukar untuk diterima dengan kenyataan ini, selain penyakit berbahaya, ramai wanita sekarang susah mendapat zuariat juga kerana tuala wanita. Begitu hebatkah tuala wanita moden ini sehingga berjaya memandulkan seorang wanita? Ya, lihatlah betapa ramainya wanita yang mengadu di blog dan website yang berkaitan sakit puan, penjualan herba dan banyak lagi kerana gagal memberi zuriat kepada sebuah keluarga yang dibina. Sedih? Memang sedih!!

Baca sambungannya di CetusanHati.com

ada gambar, tak reti nak letak gambar di sini..maaf ye


--------------------------------------------------------------------------------

Posting pada: 23-10-10 19:48

Salam..
Betul ke pad yang kita guna tu boleh menjejaskan kesuburan wanita? Ada tak bukti-bukti kukuh untuk memperjelaskan kenyataan di atas? Dulu ada juga pakai pad herba tapi ianya agak mahal jadi terpaksalah stop....Kalau bahaya apa yang nak dipakai..

--------------------------------------------------------------------------------

Posting pada: 24-10-10 16:27

salam..

tak taulah nak kata boleh menjejaskan kesuburan ke tak..sebab tu artikel ni nyatakan perbezaan wanita dulu yang tak pakai pad serbuk kayu dan wanita sekarang yang pakai pad serbuk kayu yang dah dilunturkan dengan klorox..bahan peluntur tersebut mengandungi bahan kimia dioksin yang membahayakan.. perempuan zaman dulu jarang berpenyakit kronik berbanding perempuan sekarang..betul tak? kalau saudari rasa tak ragu2, teruskanlah..
pad herba memang mahal sikit tapi dijamin selamatkan? insyaAllah.. lagi pun benda baik memang mahal..tapi kita period bukanlah setiap hari..kalau sekeping pad herba rm1, paling banyak haid keluar ada lah dalam 5 hari kan..jadi baru RM5, sekadar pandangan...

---------------------------------------------------------------------------------

Posting pada: 02-01-11 18:00

Salam,
Dah lama rasanya tak berpeluang membuat posting,alhamdulillah masuk tahun baru ni baru Q ada sedikit masa untuk tujuan berkongsi pendapat disini.

Pendapat Q mudah saja,masalah timbul bila peniaga mula kaedah cost cutting,bukan hanya pada pad sahaja malah banyak juga ubat2an dan mekanan terlibat sama.Hanya peniaga yang beretika sahaja tidak akanmembahayakan pengguna.Soal bahan kimia dan toksik perlu di ambil serius akan komplikasinya atau sahaja fenomena susah mengandung hanya kesan sampingan atau kebetulan sahaja.

Zaman ini zaman toksik jadi kita kenalah berhati-hati dalam memilih produk atau makanan yang dibeli.Secara kebetulan saya ada juga terbaca tentang penggunaan pad herba yang terlalu lama boleh menyebabkan flora bakteria didalam faraj terganggu jika keasidan berubah boleh menyebabkan jangkitan yang kronik.

--------------------------------------------------------------------------------

ni saya tambah sikit la.. biasanya kita pakai banyak pad sehari tu kan, setiap 2 jam kena tukar pad, pastu 2 jam lagi, tukar lagi..(jenis heavy la jugak la ni kan)..
so yang pad herba avail ni, dari pengalaman beberapa org kawan2, alhamdulillah, tak bocor.

ada satu pengalaman dr sorg kawan opis, dia teramat sibuk pada hari tu.
dia pakai pad herba dari waktu datang keje, kul 8 pagi..
pastu dia hanya sempat tukar jam 8 malam bila balik ke rumah..
hanya kena di panty dia tepi2 tu je.. tak bocor yang sampai ke kain atau seluruh panty pun..
tapi tak elok la sampai 12 jam kan..( jgn ikut mcm dia tau : pesanan dr kwn saya tu..hehe)..

so, maybe sehari, kita hanya perlu 3 pad je..
pagi, petang dan malam.. baru RM 3..
period pun rasanya yang heavy, 3, 4 hari je..

so, kalau nak murah lagi, ambil la pakej borong 2+1, atau VIP..
kalo modal banyak , lagi la boleh ambil pakej SVVIP, terus jadi Quality Manager..
jual lagi, dapat la untung runcit lagi tau.. lumayan lumayan...
pakej tu, boleh tgk kat label "bio pad herba".. :)

Comments

Popular posts from this blog

di mana nak bersalin kali ni ye?

Babylove growpants dan susu formula s26 pe gold