vaksinasi dalam bahasa melayu.. ehsan dari google translate je..

I use google translate to translate the article yang ditulis oleh Dr Zahilah Filzah, a pediatrician of Sg Buloh Hospital seperti post saya sebelum ini (diambil dr blog dr.halina) .. tapi saya tak larat nak betulkan semuanya sbb google translate ni translate satu demi satu ayat kan.. so jadi tak sedap.. tapi takpe la.. semoga dengan bahasa melayu ni, yang tak berapa faham english, at least boleh faham jugak keseluruhan cerita di atas.. i hope that people outside, please please please concern about vaccination.

Dear BarelySupermommy readers,

Saya rasa sebahagian dari anda mungkin mempunyai pendirian anda sendiri mengenai perkara ini perkara- vaksin. Walaupun sebahagian daripada anda mungkin tidak bersetuju , saya percaya majoriti daripada kita masih percaya vaksin sebagai langkah pencegahan yang berkesan untuk memerangi penyakit berjangkit tertentu. Walau bagaimanapun , beberapa bulan lalu, seseorang mungkin telah bercakap dengan anda atau anda mungkin telah membaca di Facebook - suntikan yang tidak apa ia kelihatan. Bahawa ia tidak selamat , menyebabkan autisme, tidak 'halal' dan vaksin adalah hanya untuk keuntungan. Anda googled . Terdapat banyak artikel mengenai kebaikan tetapi terdapat agak banyak pada keburukan juga. Anda membaca kelemahan suntikan dan kemudian segala-galanya seolah-olah berat pada anda. Anda cant membantu tetapi mula tertanya-tanya jika mereka semua benar.

      Saya percaya bahawa kebanyakan salah faham dan kontroversi mengenai vaksin berpunca daripada hakikat bahawa orang-orang memandang rendah penyakit dan harga yg terlalu tinggi kesan sampingan. Walaupun saya bersetuju bahawa Acara buruk Mengikuti imunisasi ( AEFI ) yang kadang-kadang berlaku , yang paling ringan (contohnya demam dan kesakitan ) dan hilang dengan cepat. Saya pasti kebanyakan ibu-ibu di luar sana akan bersetuju , setelah mempunyai anak-anak anda vaksin sebelum ini. Sebaliknya , saya percaya tidak ramai daripada anda telah melihat penyakit-penyakit yang paling teruk mereka. Measles, sebagai contoh , mungkin demam dan bintik merah bagi kebanyakan tetapi adakah anda sedar bahawa ia boleh merebak ke otak dan menyebabkan kematian? Pertusis, mungkin bermula dengan demam dan batuk biasa tetapi kerana ia maju ke peringkat kedua penyakit ini , bayi mungkin mempunyai batuk yang berpanjangan, bertukar menjadi biru dan berhenti bernafas. Polio telah hampir dihapuskan tetapi malangnya, semakin meningkat dalam beberapa negara-negara dunia ketiga di mana kadar suntikan adalah rendah. Meningitis, atau keradangan lapisan otak yang disebabkan oleh Haemophilus Influenza boleh menyebabkan kanak-kanak lemah dan juga menyebabkan kematian. Sama ada anda suka atau tidak , hakikatnya ialah vaksin telah ketara mengurangkan beban penyakit berjangkit dan telah menghalang kematian dalam berjuta-juta kanak-kanak di seluruh dunia.

      Mari kita bincangkan sedikit tentang sejarah vaksin dan bagaimana ia berfungsi sebelum membincangkan isu-isu kerana saya merasakan bahawa kita akan dapat menghargai apa yang kita ada hari ini jika kita tahu bagaimana ia semua bermula. Pernahkah anda mendengar tentang cacar ? Sebahagian daripada anda mungkin tidak pernah mendengar ia kerana penyakit itu tidak ada lagi . Tetapi adakah anda tahu bahawa penyakit berbahaya adalah salah satu penyakit yang paling dahsyat dalam sejarah manusia dan sebenarnya telah membunuh lebih daripada 500 juta orang selama berabad-abad banyak? 500 juta! Tetapi terima kasih kepada Edward Jenner, yang bekerja menyumbang kepada pembangunan vaksin , cacar telah dihapuskan dan kita tidak perlu hidup untuk melihat kita suka satu mati akibat penyakit ini.

      Bagaimana vaksin kerja? Secara ringkas , bayangkan kanak-kanak yang membangunkan cacar air sebagai contoh, mereka akan jarang dijangkiti penyakit lagi. Mengapa? Kerana sistem imun mempunyai memori , supaya masa depan kanak-kanak yang terdedah kepada virus , badan ingat dan memusnahkan virus sebelum ia menyebabkan penyakit. Dan vaksin berfungsi dengan cara yang sama, hanya buatan. Vaksin mengandungi bentuk lemah atau dibunuh daripada kuman, apabila diperkenalkan ke dalam badan mencetuskan tindak balas imun tanpa menyebabkan penyakit ini. Jadi bahawa masa depan anak-anak terdedah kepada virus atau bakteria , antibodi mereka akan dapat mengenali dan memerangi ia .

      Saya masih ingat 3 tahun yang lalu , kanak-kanak dimasukkan ke wad untuk jangkitan paru-paru. Setelah meminta sejarah imunisasi , kami mendapati bahawa kanak-kanak itu tidak vaksin. Malah, tidak seorang pun daripada adik-beradik beliau adalah . Saya mula menasihati ibu bapa tetapi saya ditolak . Mereka menolak vaksin dan tidak mahu untuk membincangkan apa-apa lagi . Kata mereka ' anak anak Yang lain all okay je , tak Pernah Sakit pun tak divaksin . Saya mahu memberitahu mereka tentang ' imuniti ' tetapi kemudian jatuh idea.

      Apakah ' imuniti '? Dalam erti kata lain , ia dipanggil 'masyarakat ' imuniti. Ia berlaku apabila majoriti penduduk adalah vaksin, dan imuniti yang dicapai oleh masyarakat akan dapat melindungi orang-orang yang tidak boleh disuntik ( kerana sebab perubatan , HIV , kanak-kanak immunosuppresed ). Saya berfikir bahawa ini mempunyai tidak cukup menekankan - bahawa apabila anda mendapatkan anak anda disuntik , anda bukan sahaja melindungi anak anda daripada penyakit-penyakit berjangkit tetapi juga kanak-kanak lain yang cukup malang mempunyai imuniti rendah untuk vaksin. Saya tak boleh menekankan cukup bahawa anda sedang melakukan perbuatan yang baik jika anda mendapat anak anda vaksin. Tetapi apabila kadar suntikan jatuh, imuniti kumpulan itu hilang, dan saya rasa anda boleh mengetahui apa yang akan datang.

      Setelah memahami asas-asas, mari kita beralih kepada salah satu daripada salah faham yang biasa mengenai vaksinasi, dalam terutamanya dengan vaksin MMR. Adakah ia menyebabkan autisme? Jawapannya ialah tidak, ia tidak. Menakutkan bermula pada tahun 1998 , apabila sebuah jurnal perubatan, The Lancet menerbitkan satu kajian oleh Encik Andrew Wakefield , MD (sebelum ini memegang gelaran Dr) yang menyatakan bahawa vaksin MMR gabungan dikaitkan dengan autisme. Walau bagaimanapun, tidak lama selepas itu, The Lancet itu sendiri menarik balik artikel dan Wakefield kehilangan lesen perubatannya. Siasatan membuktikan bahawa kajian Wakefield adalah penipuan, tidak berasas dan berat sebelah dan bahawa terdapat percanggahan kepentingan. Artikel beliau telah membawa kepada penurunan dalam suntikan di UK dan sejak itu , banyak kajian telah dilakukan untuk mengkaji sama ada terdapat mana-mana persatuan antara MMR dan autisme , tetapi tidak ditemui. Walaupun begitu, ia adalah menyedihkan untuk mengetahui bahawa walaupun selepas 2 dekad , sesetengah orang masih percaya bahawa ia. Sigh ...

Kebimbangan lain mengenai penggunaan thiomersal dalam vaksin . Thiomersal adalah pengawet merkuri berasaskan yang membantu menghalang pertumbuhan bakteria dalam vaksin dan membantu mengekalkan keberkesanan vaksin. Mengandungi thiomersal ethylmercury , yang pada asasnya bermakna ia dihapuskan dari badan dengan cepat dan tidak mencapai tahap toksik dalam darah , tidak seperti methymercury . Tahap thiomersal dalam vaksin adalah sangat kecil , walaupun ikan mengandungi lebih daripada itu saya percaya. Jumlah thiomersal dalam vaksin belum terbukti menyebabkan bahaya atau risiko kesihatan.

       Vaksin tidak 'halal' ? Hmmm ... Saya mesti mengatakan bahawa ia adalah tidak adil untuk mengatakan bahawa orang-orang yang membuat keputusan untuk vaksin anak-anak mereka tidak peduli halal dan haram. Program Imunisasi Malaysia menetapkan dibenarkan oleh JAKIM. Malah, kami Direktori terkemuka Islam, Sheikh Yusuf Al -Qaradawi menyatakan bahawa kesahihan suntikan dalam perspektif Islam adalah seperti yang jelas seperti cahaya matahari. Ia adalah kewajipan setiap Muslim untuk menghindari kemudaratan sebanyak mungkin , dan ketika kita semua percaya dengan cara yang semulajadi untuk meningkatkan imuniti contohnya penyusuan, mengambil madu (bukan untuk mereka yang kurang daripada 1 tahun ), Habatussauda ' , minyak zaitun, yang tidak tidak bermakna bahawa kita umat Islam seharusnya menafikan diri daripada perubatan moden yang telah berdiri ujian masa . Saya sentiasa percaya dalam perubatan pelengkap.

      Saya tidak pasti jika saya telah meliputi semua kebimbangan anda tetapi saya berharap ini dapat membantu. Anda mungkin atau mungkin tidak yakin dan itulah okay, kerana saya percaya disabitkan perlu datang dari diri sendiri . Jika anda ragu-ragu , membaca lagi dari sumber yang boleh dipercayai , berbincang dengan orang-orang yang benar-benar tahu dan melaksanakan meruntuhkannya . Jika anda kuat membantah suntikan, permintaan sahaja saya adalah bahawa anda tidak menimbulkan pandangan anda kepada orang lain. Saya menulis surat ini semata-mata untuk orang-orang yang mempunyai kebimbangan dan keraguan , namun tidak menolak vaksinasi.

      Saya amat merasakan bahawa kita perlu mempunyai isu-isu ini ditangani di peringkat kebangsaan dan ia adalah tanggungjawab Kementerian Kesihatan untuk mengurangkan kebimbangan ibu bapa mengenai vaksin. Masyarakat perlu dididik dan mitos-mitos dan salah faham mengenai vaksinasi tidak harus dibenarkan untuk menyebarkan , atau kita akan terpaksa menanggung akibatnya di masa depan.

Comments

Popular posts from this blog

di mana nak bersalin kali ni ye?

Babylove growpants dan susu formula s26 pe gold